Cucina
A cucina hè l'inseme di e tecniche di preparazione di l'alimenti in u scopu di a so consomazione da esseri umani. Ci hè una grande diversità di e gastronomie tra u mondu, è u tempu, postu chi hè influenzata da è risorse locale, a cultura è e credenze, o ancu u stadu d'evoluzione di e tecniche.
A cucina ind'è i tempi antichi
[mudificà | edità a fonte]Clicatte qui pè leghjè l'articulu cumpiettu nant'a cucina antica
A parte di testi cunservati da l'Antiquità, o d'ugetti ritrovi durante sbulechi archeologichi, pudemu avè una idea di ciò ch'era a cucina di 'ssi tempi antichi.
A cucina tradiziunale
[mudificà | edità a fonte]A cucina tradiziunale hè a preparazione di piatti in u rispettu di a tradizione d'un rughjone. Esempii sò u cassoulet in u rughjone di Castelnaudary, a paella in Spagna o torna i storzapreti in Corsica.
Lista di qualchi ricette tradiziunale francese cunnisciute :
- impulighjata britonna
- «fondue», sputicu di l'Alpe
- «cassoulet», piattu di fasgioli cù carne d'anatra, sputicu di u rughjone di Toulouse
- a flammekueche d'Alsazia
-
Caraibe, Bovu, pulastru, fasgioli è banana in un piattu
-
«Fondue»
-
Togo, Cinque Ablo di granone
-
Tailandia, Pae cha pashonn (Pescii et legumi)
-
Tolosa, «caçolet», o «cassoulet» in francese
-
Britannia, impulighjata britonna tradiziunala
A cucina gastronomica
[mudificà | edità a fonte]A cucina gastronomica hè una cucina di lussu, simbolu di qualità. Impiega produtti «nobili» cume u caviar.
A nuvella cucina
[mudificà | edità a fonte]L'apelazione «nuvella cucina», impiegata digià in u 18u seculu pè traduce u rigettu di e tradizione anziane, rivene in l'anni 1970.
A nuvella cucina privileghja e cucere corte, è e salze legere. Incurage l'inventività è a messa in causa di l'alianze abituale di i produtti (carne è vinu rossu, pesciu è vinu biancu, ecc...)
Invece hè assai criticata, sopratuttu pè e so porzione ridutte, ha una influenza maiò nantu u restu di a gastronomia.
A cucina molecularia
[mudificà | edità a fonte]A cucina molecularia studia u materiu elementariu compunendu l'ingredienti, pè ottimizà e reazzione chimiche chi s'operanu in i mischji, e cucere, ecc... U so scopu hè di ammaistrà 'ssi fenomeni chimichi chi accadenu in a cucina.
A cucina corsa
[mudificà | edità a fonte]Cliccate qui pè leghjè l'articulu cumpiettu nant'à cucina corsa
A Corsica cunnosce una gastronomia propia à a so cultura, caracterisata da l'impiegu importante di castagne (farina castagnina, ecc...), di granu (cume in tutte e cucine occidentale), di carne purcina (cignale, carnugliu purcinu), è di latte (casgiu).
Esempii di ricette di cucina corsa sò :
Cucina è sucetà
[mudificà | edità a fonte]E ricette di cucina, ma ancu a manera di manghjà, cambianu d'un rughjone à l'astru, d'una cultura à l'astra. A cucina face dunque parte di l'imagine d'un paese è di a so cultura. Face parte ancu di a so identità naziunale cume patrimoniu culturale naziunale. A difusione di una cucina naziunale in u mondu è dunque un elementu di l'irradiamentu culturale di 'ssu paese. Esempii chi lu mostranu sò a cucina francese, americana (fast food) o torna taliana. A u cuntrariu, a cucina di qualchi paesi, cume u Regnu Unitu o a Russia, pertantu putenti ùn s'hè mai sparsa in lu mondu.
Di manera generale, a sociologia cunsidera a cucina cume un fenomenu privatu. Pertantu, dapoi u 20u seculu, a cucina hè diventatu ùn ugettu di a politica sanitaria (prublemi di «malbouffe», di obesità, ecc...).
A cucina hè ancu stata cunsiderata cume un arte.
Lochi
[mudificà | edità a fonte]I produtti culinarii si pudenu consumà in parechji lochi. U più spessu, si consumanu in casa soia, ma ci sò ancu i restoranti, e cantine, o i fast-food.
A tecnica
[mudificà | edità a fonte]Pè cucinà, ci volè à ammaistrà tecniche particularie, cume u cundiziunamentu di l'alimenti, a selezzione di i produtti, o ancu i modi di cucera.
Da vede dinò
[mudificà | edità a fonte]Ligami esterni
[mudificà | edità a fonte]- Ricette di cucina corsa (in francese)