Cipru

À prupositu di Wikipedia
(Reindirizzamento da Isula di Cipru)
Jump to navigation Jump to search
Republica di Cipru
Κυπριακή Δημοκρατία
Kıbrıs Cumhuriyeti
Flag of Cyprus.svg
Coat of arms of Cyprus (old).svg
Mottu: '

EU-Cyprus.svg

Lingue ufficiali grecu, turcu
Capitale Nicosia  (232.702 di quale 195.000 ind'a partita greca ab. / 2004)
Pulitica
Forma di guvernu Republica presidenziale
Presidente Níkos Anastasiádis
Capo di governo
Indipendenza 16 aostu 1960
Entrata in l'ONU 20 settembre 1960
Entrata in l'UE 1° maghju 2004
Superficia
Tutale 9.250 km²
Acque  %
Pupulazione
Tutale 715.100 ab.
Densità 77,3 ab./km²
Geografia
Cuntinente Asia (geograficamente), Europa (culturalmente)
Fusu orariu UTC 2
Ecunumia
Muneta Sterlina cipriota
PIL (PPA)  (2005) 17.490 milioni di $  (115°)
PIL procapite (PPA)  (2005) 21.177 $  (33°)
ISU  (2004) 0,903 (altu)  (29°)
Energia 0,50  kW/ab.
Varie
Duminiu internet .cy
Indicativu telefonicu 357
Siglu autom. CY
Innu Latta Eleftherian
Festa naziunale 1 ottobre

L'isula di Cipru (grecu : Κύπρος , turcu : Kıbrıs) hè una isula di u Mare Mediterraniu. A so superficia hè di 9 251 km², è u so culmine misura 1 952 m. In 2006, ci campavanu 1 300 000 abitanti. A densità di a populazione di st'isula hè dunque di 140 abitanti/km².

Imagine satellita

L'isula è occupata per circa i dui terzi di a so superficia da a Republica di Cipru, chì dapoi u 1a maghju di u 2004 face parte di l'Unione europea. A so capitale hè Nicosia. U restu di u territoriu, in a zona settentriunale di l'isula, è occupatu da a Republica Turca di Cipru Nordu (TRNC) chì hè stata autoproclamata dopu à l'interventu militare turcu di u 1974.


Pulitica[mudificà | edità a fonte]

Face parte de jure di l'Unione Auropea ma in veru, a parte nordu di l'isula ùn ne face micca parte, postu ch'ella hè occupata da i Turchi. Difatti, l'isula hè divisa tra trè paesi :

Populazione[mudificà | edità a fonte]

A populazione di Cipru hè 970 milla abitanti è a densità hè di circa 105 ab./km².

Demugrafia[mudificà | edità a fonte]

Demugrafia
  • Tassu di crescita di a populazione: 1,36 % (in u 2003)
  • Tassu di natalità: 13,08 ‰ (in u 2001)
  • Tassu di murtalità: 7,65 ‰ (in u 2001)
  • Tassu di murtalità infantile: 7,89 ‰ (in u 2001)
  • Tassu di fecundità: 1,9 criaturi/donna (in u 2001)
  • Tassu di migrazione: 0,44 ‰ (in u 2001)
  • Densità:82 abitanti/km²
  • Speranza di vita: 76,1 anni (Omini) 80 anni (Donne)

Lingue[mudificà | edità a fonte]

U grecu hè parlatu soprattuttu in u meziornu di l'isula, mentre u turcu hè adupratu in u nordu. In realità, 'ssa divisione hè a cunsequenza di l'interventu militare turcu di Cipru di u 1974, chèi hà incausatu l'espulsione di i grechiciprioti di u nordu versu a parte sudu di l'isula.

Storicamente, quantunque, a variante cipriota di u grecu era parlata da circa 82% di a populazione ed era ampiamente distribuita in l'isula sana. A parte restante di a populazione è di lingua materna turca. Difatti, ancu l'inglese hè ampiamente usatu in Cipru.

Hè in usu ancu in Cipru un dialettu arabu di tipu siripalestinese in via di estinzione, parlatu da a comunità maronita di Kormakiti, chì hè a cunsequenza di a stallazione di cristiani maroniti libanesi in u seculu XII.

Riligione[mudificà | edità a fonte]

À i ghjorni d'oghje, i grechi di religione ortudossa rappresentanu più di 80% di a populazione di l'isula (un pocu più di 700.000 abitanti).

L'altre minuranze sò custituite da i turchi (18% di a populazione, di religione musulmana), cullucati per la maiò parte in l'areale di l'isula chì hè sottu u controllu di a Turchia.

Si pò mintuvà dinù una piccula minuranza armena-cattolica è maronita.

Organisazione di u statu[mudificà | edità a fonte]

A Republica di Cipru hè di tipu presidenziale. U presidente hé elettu à u suffragiu universale è ferma in carica durante cinque anni. U Parlamentu comprende 59 deputati, eletti ogni 5 anni à u suffragiu universale.

Suddivisione amministrativa[mudificà | edità a fonte]

Cipru hè divisa in sei distretti:

Cità principale[mudificà | edità a fonte]

A capitale cipriota, Nicosia, hè a cità principale; vive una realtà simile à quella di l'isula sana: hè difatti divisa in dui parte, quella di prevalenza greca à u meziornu, è quella di prevalenza turca à nurdivu. A capitale hè u principale centru induve e più grande imprese anu a so sede, cum'è a banca naziunale cipriota, è qualchì industria di media impurtanza. Ci si trovanu inoltre parechji edifici culturali cume u museu naziunale, è u teatru. Altre cità impurtante sò: Limassol (a seconda cità per populazione dopu à a capitale, è u principale portu di a costa meridiunale, è dinù bellu centru turistichibalneare) è Pafo (antica cità portuale à l'estremità occidentale di Cipru, chì u nome mudernu hè Kouklia, signalata per a presenza di un santuariu dedicatu ad Afrodite, cità oghje ufficialmente scritta à u patrimoniu di l'umanità); inoltre ùn ci vole micca à smenticà Larnaca (cità di a costa sud-orientale).

Da vede dinò[mudificà | edità a fonte]

Bandera di l'Unioni Auropea I stati membri di l'Unioni Auropea Bandera di l'Unione europea
Flag of Austria.svg Austria - Flag of Belgium (civil).svg Belgica - Flag of Bulgaria.svg Bulgaria - Flag of the Czech Republic.svg Cechia - Flag of Cyprus.svg Cipru - Flag of Croatia.svg Croazia - Flag of Denmark.svg Danimarca - Flag of Estonia.svg Estonia - Flag of Finland.svg Finlandia - Flag of France.svg Francia - Flag of Germany.svg Ghjermania - Flag of Greece.svg Grecia - Flag of Ireland.svg Irlanda - Flag of Italy.svg Italia - Flag of Latvia.svg Lettonia - Flag of Lithuania.svg Lituania - Flag of Luxembourg.svg Lussemburgu - Flag of Malta.svg Malta - Flag of the Netherlands.svg Paesi Bassi - Flag of Poland.svg Polonia - Flag of Portugal.svg Portugallu - Flag of the United Kingdom.svg Regnu Unitu - Flag of Romania.svg Romania - Flag of Slovakia.svg Sluvacchia - Flag of Slovenia.svg Sluvenia - Flag of Spain.svg Spagna - Flag of Sweden.svg Svezia - Flag of Hungary.svg Ungheria