Isuli Lavezzi

À prupositu di Wikipedia
(Reindirizzamentu da Isule Lavezze)

L'isuli Lavezzi sò un arcipelagu di Corsica, fattu d'isulotti è di scoddi granitichi. Hè situatu à 10 chilomitri à u sudestu di Bonifaziu.[1]

Giugrafia[mudificà | edità a fonte]

U fanali di l'isuli Lavezzi è i tozzi granitichi annantu à l'isula Lavezzu

L'arcipelagu di i Lavezzi, d'una superficia emersa di circa 200 ettari è d'un'altitudina massima di 39 metri, hè situatu in i bucchi di Bonifaziu. Hè unu di i posti i più priculosu di u Mari Tarraniu par a navigazioni, par via di i scoddi chì sò numarosi in un strittonu di poca larghezza parcorsa da forti currenti, venti putenti è friquenti marighjati.

L'arcipelagu cumprendi, da u nordu à u sudu, i siguenti isulotti :

Storia[mudificà | edità a fonte]

U cimiteriu di A Sémillante

Sò stati scuparti in l'isuli Lavezzi i tracci umani datendu di l'ebbica preistorica, in particulari parichji sapari ricuddendu à u Niuliticu. I vistighi d'un portu rumanu è d'una cappedda di u seculu VII sò stati dinò ritruvati.

L'isuli Lavezzi funi in u 1855 u tiatru di u naufraghju di a fregata A Sémillante[3]. Quiddu fù unu di i più grevi in perditi umani in a storia di a marina francesa. Quandu a fregata chittò u portu di Tulò, u 14 frivaghju di u 1855, ci era à bordu 380 marinari è 393 suldati in partenza par a guerra di Crimea. Hè in i circondi di i bucchi di Bonifaziu ch'è a navi di guerra fù piddata in una timpesta trimenti. Sciappata annantu à unu scoddu, affundò in a notti di u 15 à u 16 frivaghju. Tuttu l'equipaghju, ma dinò tutti i fantaccini, perìni in 'ssa tragedia.

Solu 560 corpi funi vultati annantu à i costi da i currenti. L'affundati riposani in dui cimiterii marini di l'isula Lavezzu. Un altari l'hè dinò didicatu.

L'isuli Lavezzi è u casu Savoia[mudificà | edità a fonte]

U 18 austu di u 1978, à trè ori di mattina, in u trattu di mari chì sipara l'Isula di Cavaddu da l'isula Lavezzu, Vittoriu Emanuele di Savoia si rendi prutagunistu d'una tragedia[4]: u principi, suttu l'effettu di l'alcollu, hè annantu à u yacht di u miliardariu Nicky Pende.

Hà in manu una carabina Winchester M1 par a caccia à l'elefanti incù 31 baddi in u carcadori. Par spavintà à Pende, Vittoriu Emanuele spara dui colpi in a dirizzioni di u miliardariu. Daretu, à poca distanza, in a cabina d'una barca ancurata, stà durmindu Dirk Geerd Hamer, studianti tedescu di 19 anni, fiddolu di Ryke Geerd Hamer (medicu è tiolugu tedescu, fundatori di a "nova medicina germanica").

Unu di i colpa sparati tocca u ghjovanu à una coscia dopu à avè trapassatu a fiancata di a barca, è u ghjuvanottu si ni murarà dopu à una agunia di 111 ghjorna mentri u mesi di dicembri succissivu. A battaglia legali trà i dui famiddi finisci in u 1991. A curti francesa assolvi Vittoriu Emanuele da l'accusi d'umicidiu è d'omissione di succorsu, ma u cundanna à sei mesa attimpati par portu abusivu d'arma da focu.

Eculugia[mudificà | edità a fonte]

L'isuli Lavezzi sò stati istituiti in Riserva naturali à parta di u 1982. Dapoi 1999, facini parti di a Riserva naturali di i Bucchi di Bonifaziu è sarani intigrati in u futuru Parcu Marinu Internaziunali Corsu-Sardu.

Eppuri, l'isula Cavaddu, chì hè abitata, hè sempri firmata fora di l'ariali di riserva.

Paisaghju di l'isuli Lavezzi

Noti[mudificà | edità a fonte]

  1. 'Ss'articulu pruveni in parti da l'articuli currispundenti di i wikipedii in talianu è in francesu.
  2. Fanali di i Lavezzi.
  3. A Sémillante.
  4. A spararia di l'isula di Cavaddu:U principi assoltu da l'accusa d'umicidiu

Da veda dinò[mudificà | edità a fonte]

Liamu esternu[mudificà | edità a fonte]


Isule è l'isulotti di Corsica

Isula Bruzzi - Isula Cavaddu - Isula Cerbicale - Isula d'Eccica - Isula d'Oga - Isula d'Orchinu - Isula d'Urbinu - Isula di a Giraglia - Isula di Brocciu - Isula di Capu di Fenu - Isula di Capu Morsetta - Isula di Capu Rossu - Isula di Centuri - Isulottu di Gargalu - Isula di Garganellu - Isula di Gavetti - Isulottu di i Porri - Isulottu di l'Oga - Isula di Maestru Maria - Isula di Mezu Mare - Isula di Pinareddu - Isula di Porri - Isula di Punta d'Arasu - Isula di San Ciprianu - Isula di San Damianu - Isula di Spanu - Isula di u Toru - Isula Forana - Isula Lavezzu - Isula Mare - Isula Mezu - Isula Petricaghjosa - Isula Piana - Isula Purraghja - Isula Ratinu - Isula San Bainzu - Isula Spirdutu - Isula Terra - Isule Finuchjarole - Isuli di a Tunnara - Isuli di i Monachi - Isuli Lavezzi - Isuli Sanguinari -