Barbada

À prupositu di Wikipedia
Jump to navigation Jump to search

A Barbada hè un Statu isulanu indipindente, fendu parte di e Piccule Antiglie, geugraficamente situatu in America di u Nordu, à a fruntiera trà u mare di i Caraibi è l'oceanu Atlanticu.[1] L'isula occupa una superficia di 430 km², è hè per u più piana, incù une poche di piccule culline indrentu à e terre. A capitale hè Bridgetown è a lingua officiale hè l'inglese.

Etimologia[mudificà | edità a fonte]

L'origine di u nome "Barbada" hè appena contruversa. I Portughesi, in istrada ver' di u Brasile, o i Spagnoli, sò cunsiderati cum'è i primi Europei à avè sceltu u nome di l'isula.

Pare ch'è u nome Barbada sia derivatu da u termine portughese os barbados (i barbuti), datu à l'isula in u 1536 da l'espluratore portughese Pedro A. Campos perchè e longhe radiche aerie chì pendianu da e fiche barbute (Ficus citrifolia), originarie di l'isula, s'assumigliavanu à "barbe". U nome datu à l'isula da u populu indigenu Arawak era Ichirouganaim.

Storia[mudificà | edità a fonte]

Nanzu à a ghjunta di l'Europei, a Barbada era pupulata da l'Amerindiani Caribi è Arawak. In u 1536, l'espluratore portughese Pedro Campos hè ghjuntu annantu à l'isula. Uni pochi di anni dopu, i cunquistadori spagnoli anu aghjuntu l'isula di i Caraibi è anu riduttu in schiavitù numerosi indigeni. Menu di un seculu dopu, in u 1625, l'Inglese Henry Powell sbarca annantu à l'isula ignurata da i Portughesi è i Spagnoli perchè ùn dispone micca di risorse minerale impurtante è l'occupa à nome di a curona inglese. Impressiunatu da a vegetazione in fiorisi è a ricchezza di a terra, hè partutu, lascendu daretu ad ellu 80 culoni è uni pochi di schiavi per cumincià i travagli di culunisazione in a rigione di Holetown, per vultà in u 1627, quandu Powell hè diventatu u prima guvernadore di a Barbada. I rari abitanti autoctoni rimanenti, l'Arawak, sò morti è a Barbada hè dunque stata ripupulata incù i schiavi africani impiigati in e piantazione di zuccheru insin'à 1834, data a a quale a schiavitù hè statu abulita.

Statua di Bussa, Bridgetown. Bussa hè statu u capimachja di a più grande ribellione di schiavi di a storia di a Barbada.

À parte si da l'epica Cromwelliana, un grande percentu di a pupulazione di travagliadori bianchi era custituitu di servi sottu à cuntrattu è di persone traspurtate involuntariamente d'Irlanda. A riduzione di l'attraenza di l'impiegu à a Barbada, cumbinata à l'enorma dumanda di manu d'opera cagiunata da a cultura di u zuccheru hà cunduttu à l'usu di u trasportu furzatu ver' di a Barbada per punisce i criminali o i prigiuneri pulitichi, ma ancu à a cacciatura di travagliadori mandati à a Barbada contru a so vulintà. I servi sottu à cuntrattu irlandese, cunnisciuti sottu u nome di "Redlegs", anu custituitu una parte impurtante di a pupulazione mentre tutta u periodu induve i servi sottu à cuntrattu bianchi eranu imprudati per i travagli di piantazione. Un flussu custante di servi sottu à cuntrattu irlandese, pruvucatu da i sforzi di Cromwell per impone a pace in Irlanda, hè entrutu à a Barbada tuttu à longu à u XVIIu seculu.

In cuntrariu di a maiò parte di l'isule di i Caraibi, chì u so cuntrollu hà cambiatu parechje volte di mane trà e differente putenze culoniale, a Barbada hè sempre firmata sottu à cuntrollu britannicu. Sient'è certi, a raghjone di 'ssa situazione hè ancu geugrafica. Difatti, quandu l'isule di Antiglie formanu un arcu chì a so cunvessità hè girata ver' di l'oceanu Atlanticu, a Barbada hè a sola à esse cullucata ver' di u steriore di 'ss'arcu, è, contu tenutu di u rigimu supranante di i venti atlantichi, in una direzzione à u ventu. I navigatori chì vulianu attaccà la eranu dunque custretti di navigà à u ventu, incù grande difficultà. Quessa hà lasciatu e tracce annantu à l'isula è annantu à u modu di campà di a so pupulazione, ancu s'è quessa hè oghje largamente cumposta da persone d'origine inglese.

In u 1833, a Barbada hè stata intigrata à l'isule britanniche di u Ventu è u guvernadore di a Barbada era ancu u guvernadore di 'ssa entità amministrativa. A Barbada hè stata spiccata da l'isule britanniche di u Ventu in u 1885, data a a quale ella hè stata stabilita cum'è una culonia distinta. In u 1958, hà fattu parte di a Federazione di l'Antiglie, chì hè stata sciolta in u 1962, è in u 1966, a Barbada hè diventata un riame indipindente di u Commonwealth

Dopu à un'intruduzione prugrissiva di riforme pulitiche è suciale in l'anni 1940 è 1950, u turismu è l'artigianatu anu varcatu l'industria di u zuccheru in impurtanza ecunomica in l'anni 1990.

A Barbada hè diventata indipindente in seguitu à l'Attu d'indipendenza di a Barbada di 1966.

U 30 di nuvembre 2021, data di u 55 e anniversariu di l'indipendenza rispettu à u Regnu Unitu, a Barbada hà abbandunatu a munarchia parlamintare cum'è forma di guvernu per diventà una ripublica parlamintare. Sandra Mason, chì era prima guvernadore generale, hè diventata a prima presidente di a nuvella ripublica.

Geugrafia[mudificà | edità a fonte]

A Barbada hè cumposta per u più di calcariu. Hè un'isula trupicale, custantemente scuzzulata da i venti equaturiali. Una parte di l'internu di l'isula hè cuperta di grande piantazione di canna da zuccheru. A Barbada face parte di e Piccule Antiglie. Si trova à livante di a catena principale d'isule, è i paesi i più vicini sò Santa Lucia è San Vincenzu è e Grenadine. A più alta muntagna hè u Monte Hillaby chì aghjunghje un'altezza di solu 350 metri sopra à u livellu di u mare. Hè situata à 13° N 59° W, vene à dì à l'incirca 434,5 km à u nordestu di u Venezuela.

Ùn ci sèo micca bacini lacustri significativi. Une poche di fiumi scorrenu da e parte e più alte di l'isula ver' di u mare ma, essendu datu a distanza mudesta di u mare, ùn facenu ch'è uni pochi di chilomitri è anu un rigimu turrenziale.

Clima[mudificà | edità a fonte]

U clima hè trupicale, altirnendu trà una staghjone secca (da dicembre à maghju) è una staghjone di e piuvite (da ghjugnu à nuvembre) ; e pricipitazione sò più impurtante indrentu à u paese. E timperature varieghjanu trà una media di 22 °C mentre i mesi i più freschi è 30 °C mentre i mesi i più caldi.

Sucità[mudificà | edità a fonte]

Gruppi etnichi[mudificà | edità a fonte]

Circa 80 à 90 % di l'abitanti di a Barbada (in modu familiare chjamati Bajan) sò d'origine africana : sò per u più i discendenti di schiavi impiigati in e piantazione di zuccheru. U restu di a pupulazione hè cumpostu di Asiatichi è di Europei, frà i quali si trovanu i " redlegs ".

Lingua[mudificà | edità a fonte]

E lingue officiale sò l'inglese è u bajanu, a lingua creola di l'isula.

Riligione[mudificà | edità a fonte]

A riligione a più sparta hè u prutistantismu anglicanu. E minuranze di cattolichi, di musulmani sò prisenti.

Econumia[mudificà | edità a fonte]

A Barbada hè u 51imu paese u più riccu di u mondu in termini di PIB (produttu internu rozu) per abitante. Pussede difatti un'econumia mista bella sviluppata è un livellu di vita muderatamente elevatu.

U Parlamentu di a Barbada in Bridgetown

Sturicamente, l'econumia di a Barbada dipendia di a cultura di a canna da zuccheru è di l'attività cunnesse, ma à parte si da u 1970 è di a fine di l'anni 1980, s'hè diversificata in i sittori tali l'industria manufatturiera è u turismu. Dapoi l'anni 1990, a Barbada hè cunsiderata cum'è un paese favurevule à l'affari è ecunumicamente sanu. L'isula hà cunnisciutu un boom di a custruzzione, incù u sviluppu è u reaccunciamentu d'alberghi, di cumplessi di scagni è di lughjamenti. L'amministrazione ricente anu cuntinuatu i so sforzi per riduce u disimpiegu, incuragisce l'invistimenti stranieri è privatizà l'imprese publiche rimanente. U disimpiegu hè statu riduttu à l'incirca da 14 % à menu di 10 %.

I partenarii cummerciali tradiziunali di a Barbada sò u Canada, a Cumunità di i Caraibi (in particulare Trinidad è Tobagu), u Regnu Unitu è i Stati Uniti.

A Barbada occupa a terza piazza per a più grande borsa di a rigione di i Caraibi. Attualmente, i irispunsevuli di i scambii studieghjanu a pussibilità di aumintà i scambii lucali.

Media[mudificà | edità a fonte]

CBC TV 8 hè una stazione di televisione naziunale gistita da u guvernu.

Cultura[mudificà | edità a fonte]

Siti di u patrimoniu mundiale[mudificà | edità a fonte]

Un situ di a Barbada hè statu iscrittu annantu à a lista di u patrimoniu mundiale di l'UNESCO: si tratta di a cità storica di Bridgetown è di e so annesse (2011).

Produzzione litteraria[mudificà | edità a fonte]

Frà i pueti barbadiani impurtanti di i XXu è XXIu seculi, si ponu cità Kamau Brathwaite, chì hà vintu parechji premii|prezzi è ricumpense.

Musica[mudificà | edità a fonte]

A Barbada hè u locu di nascita di a canterina Rihanna, chì hè stata numinata eruina naziunale di a Barbada, è di u DJ Grandmaster Flash.

Una forma di musica populare hè u Tuk Band.

Sporti[mudificà | edità a fonte]

A Barbada hà ottenutu grandi risultati in atletismu incù Ryan Brathwaite, campione di u mondu di u 110 metri sepe à Berlinu 2009. A Barbada à i Ghjochi olimpichi hà sin'à avà vintu una midaglia di bronzu in atletismu incù u sprinter Obadele Thompson à Sydney 2000. Inoltre, a squadra naziunale di ballò di a Barbada hà terminatu sicondu di a Cuppa di i Caraibi in u 1985.

Organisazione di u Statu[mudificà | edità a fonte]

Divisione amministrative[mudificà | edità a fonte]

U territoriu di a Barbada hè divisu in 11 parochje. 'Ssa dinuminazione scelta vene da a prisenza storica di a riligione anglicana annantu à l'isula. A taglia è e limite di e parochje sò state diterminate partendu da e limite di e piantazione di cutone, di canna da zuccheru è di tabaccu prisente mentre u periodu culoniale annantu à l'isula.

Pulitica[mudificà | edità a fonte]

Pulitica interna[mudificà | edità a fonte]

A Barbada era una munarchia parlamintare di 1966, data a a quale u paese hè diventatu indipindente da u Regnu Unitu, sinu à u 30 di nuvembre 2021, data a a quale ella hè diventata una ripublica parlamintare ; Sandra Mason, presidente eletta da e duie camere di u Parlamentu, hà fattu u so ghjuramentu à mezanotte. Sin'à tandu, u capu di u Statu era a rigina Elizabeth II (incù u titulu di "rigina di a Barbada"), riprisintata annantu à l'isula da un guvernadore generale. In u casu di a Barbada, Elizabeth II era in particulare rigina di a Barbada è di i so altri riami è territorii, capu di u Commonwealth per grazia di Diu. Incù a transizione ver' di a Ripublica, e funzione di u guvernadore generale sò passate à u presidente. A Custituzione di a Barbada data di u 30 di nuvembre 1966.

U putere legislativu hè esercitatu da un parlamentu bicamerale cumpostu da a Camera d'assemblea (30 membri eletti ogni cinque anni) è di u Senatu (21 membri numinati da u guvernadore generale). I citatini anu u drittu di vutà da l'età di 18 anni. L'elezzione generale di quest'ultime dicennii sò stati supranate da dui grandi partiti : u Barbados Aratura Party (BLP) è u Democratic Aratura Party (DLP).

U putere esecutivu appartene à u prima ministru è à u so guvernu. U Prima ministru hè di regula u capu di u partitu chì hà vintu l'elezzione à a Camera d'assemblea, a camera bassa di u Parlamentu.

U putere ghjudiziariu hè indipindente di l'esecutivu è di u parlamentu. U sistemu di i tribunali lucali di a Barbada hè u siguente :

  • Magistrates' Court: affari penale, civile, dumestichi, di viulenza dumestica è di minadori. Pò ancu occupà si d'affari relative à a medicina legale, à e licenzie d'alcollu è à i matrimonii civili. Inoltre, a Magistrates' Court tratta i cuntratti è di u drittu di i dilitti, e dumande chèi ùn varcanu micca 100 00$.
  • Corte suprema: si cumpone l'Alta Corte è di a Corte d'appellu.
  • High Court: hè cumpetente per e divisione di drittu civile, penale è famigliale.

Pulitica straniera[mudificà | edità a fonte]

A Barbada hè membru di e Nazione unite, di u Commonwealth di e Nazione, di l'OPAC, di l'Organisazione mundiale di u cummerciu, di u Fondu munetariu internaziunale, di l'Organisazione di i Stati americani è di u CARICOM (a Cumunità di i Caraibi).

Note[mudificà | edità a fonte]

  1. 'Ss'articulu pruvene in parte da l'articulu currispundente di a wikipedia in talianu è in inglese.