Muntagna

À prupositu di Wikipedia
Andà à: Navigazione, Ricerca
UniversalEditButton.png

L'ortografia è a grammatica di 'ssu articulu devenu esse verificate. Ci pudete cuntribuisce.

Impianti di seghjuvia
Becharof National Wildlife Refuge, Alaska
Lu Monte Everest, lu monte più altu di lu mondu
lu Chimborazu vistu da sud

Una muntagna hè un rilievu di superficie terrestre chì si stende supra u terrenu circostante in un'area limitata. A so altura deve esse di almenu 600 metri è u so' aspettu deve esse almenu parzialmente imperviu.

In sensu analoghjcu si parla di muntagna pure riferendu si à i rilievi chì si scuntranu annant'à altri pianeti.

Terminulugia[mudificà | edità a fonte]

I requisiti indicati (altezza di almenu 600 m è aspettu almenu in parte inperviu) devonu esse suddisfatti cuntemporaneamente. Difatti un'area di a superficie terrestre posta à u di supra di i 600 m s.l.m., ma priva di asperità di u tarrenu, viene definita altupianu è un rilievu chì ùn ragghjunghje li 600 m di altura pò esse definitu cullina.

Un inseme di muntagne vicine è cullegate trà elle piglianu lu nome di massicciu, di gruppu o di catena muntosa.

Micca sempre però li nomi in usu currispondonu à le definizioni. Talvolta viene chjamatu monte un rilievu la cui massima altura hè inferiore à li 600 m, suprattuttu s'ellu hè ripidu è particularmente spurghjente da lu territoriu circustante: ne hè un esempiu lu Monte cuneru, prumontoriu in li pressi di Ancona. Altre volte si definiscinu cume culline di li rilievi superiori à li 600 m s.l.m., ma ùn particularmente impervi, né visibilmente spurghjenti da lu terrenu: ne sò un esempiu le Langhe.

In relazione à a tradiziunale tripartiziune di u territoriu (muntagna, cullina è pianura), cù u termine muntagna si indicheghja a parte di territoriu posta à lu supra à i 600 m s.l.m., indipendentemente da l'estensione di l'area è da a presenza di rilievi pure solu parzialmente impervi.

Infine si hè soliti distingue in bassa muntagna è alta muntagna, indicandu ghjeneralmente cume quota di suddivisione i 1.500 m s.l.m.

Formazione[mudificà | edità a fonte]

Una muntagna vene usualmente prudotta da lu muvimentu di le placche litusferiche, sia per muvimentu oroghjeneticu chì per muvimentu epiroghjeneticu. Le furze cumpressive, lu sollevamentu isostaticu è l'intrusione di materiale igneu, forzanu le rocce superficiali versu l'altu, creandu una massa più elevata chì in lu territoriu circustante. à secunda di l'altezza si ottiene una cullina o, se più alta è ripida, una muntagna. L'altezza assuluta di montagne è culline varia à secunda di la topugrafia di l'area.

Le muntagne più alte tendonu à presentà si in longhi archi lineari, indicandu attività è cunfini di le placche tettoniche. La creazione di le montagne tende à avvene in periodi di tempu definiti, detti oroghjenie. Due tipi di muntagne venenu furmati à secunda di cume le rocce reaghjscunu à le forze tettoniche - per sullevamentu o per ripiegamentu.

Alcune muntagne isulate venenu prudotte da volcani, cumprese alcune isole, apparentemente piccule, chì raghjunghjenu una nutevole altura rispettu à lu fundale oceanicu

Le montagne venenu create per sullevamentu quandu larghe zone venenu rumpite da faglie chì creanu grandi dislucamenti verticali. Li blocchi sullevati custituighjanu le montagne. Li blocchi chì cascanu da queste possonu esse picculi o furmà stesi sistemi di fosse tettoniche. Questu tipu di paesaghju si pò vedè in Africa urientale, annant'à li Vosgi, in la valle di lu Renu è in la zona di lu Basin and Range in lu Nord America uccidentale.

Quandu la roccia ùn si sfaglia si ripiega, simmetricamente o assimmetricamente. Le pieghe possunu esse antiformi o sinformi. In lu ripiegamentu asimmetricu possunu esse vi pieghe ghjacenti o ruvesciate. Le muntagne di lu giura sò un esempiu di ripiegamentu. Cù lu passà di lu tempu, l'erusione pò purtà à un'inversione di lu rilievu, le rocche ligere, spinte più in altu venenu trascinate via è l'antiforma diventa più bassa di la sinforma, chì hè cumposta da rocche più dure.

Altezza[mudificà | edità a fonte]

L'altezza di una muntagna vene definita cume la distanza verticale da la vetta di la stessa è finu à ragghjunghje lu livellu mediu di lu mare. La più alta muntagna di la Terra hè lu Monte Everest, di 8.850 m s.l.m. secondu la misurazione fatta da satellite in lu 2002; si truva in lu la più impurtante catena di lu mondu, l'Himalaya chì separeghja India, Nepal è Bhutan da la Cina.

In alternativa à la definiziune data si potarianu usà altre definizioni: partendu da lu centru di la terra oppure da la base di la muntagna stessa. difatti per via di lu rigonfiamentu equatoriale le muntagne chì si trovanu più vicine à l'equatore hanu una maghjor distanza da lu centru di la terra. Inoltre una muntagna pò erghje si da un fundale oceanicu postu sottu lu livellu di lu mare.

In questu modu lu Monte Chimborazu, in Ecuador, hè 2.150 m più lontanu di l'Everest rispettu à lu centru di la Terra ma cù 6.272 m ùn hè nemmenu lu piccu più altu di le Ande. La montagna più alta di le Ande hè difatti l'Acuncagua, cù 6.962 metri, la cui vetta (secondu altre funti) hè pure lu puntu più luntanu da lu centru di la Terra.

Inoltre lu Mauna Loa risulta più altu di l'Everest se lu si misura à parte da la so' base annant'à lu fundale oceanicu ma ùn se si misura la so' vetta à parte da lu livellu di lu mare.

Infine parlandu di e muntagne straterrestri a più alta muntagna di u sistema sulare hè u Monte Olimpu, chì si truva annantu à Marte, cù circa 24.000 metri di altezza.

Pruminenza[mudificà | edità a fonte]

Per evidenzià l'impurtanza di una muntagna vene pure intrudottu u cuncettu di pruminenza topugrafica. Questa definizione indicheghja quantu una montagna sia isulata oppure quantu prevale annant'à quelle chì ha intornu.

Alpinismu[mudificà | edità a fonte]

Alcune muntagne sò monda difficili da scalà è offrunu viste spettaculari. Per questu alcune persone apprezzanu l'attività di l'alpinismu. E muntagne sò pure u locu duve si praticanu certi sport invernali è meta di vacanze definite settimana bianca.

Citazioni[mudificà | edità a fonte]

Accadi chì a muntagna fussi citata in a cultura è a litteratura corsa. Par esempiu in u pruverbiu: