Zafranu minutu

À prupositu di Wikipedia
(Reindirizzamentu da Crocus minimus)
Crocus minimus
Crocus minimus
Classifica scentifica
Regnu Plantae
Classa Polypodiopsida
Divisione Tracheophyta
Sottudivisione Spermatophytes
Ordine Asparagales
Famiglia Iridaceae
Generu Crocus
Nome binuminale
Crocus minimus
Carl Linnaeus, 1753

U zafranu minutu (Crocus minimus) hè un fiori chì faci parti di a famiglia di l'Iridaceae. Hè una spezia endemica di a Corsica, di a Sardegna è di l'isula Capraia. U zafranu minutu hè altu 5 à 12 cm. Hè più chjucu cà u zafranu corsu. U diamitru di i fiori varieghja trà 28 è 45 mm. Fiurisci da ghjinnaghju à aprili. I fiori sò viuletti. U zafranu minutu si scontra à spessu in i loca ind'eddu ci hè dinò u zafranu corsu, ma u zafranu minutu hè menu cumunu cà u zafranu corsu in i pineti è in i scupicci.

Ripartizione[mudificà | edità a fonte]

U Crocus minimus hè urighjinariu di u circondu mediterraniu, in particulari da u sudu di l'Auropa è di l'Africa suprana. Omu u trova per u più in i pratulini, i prata è i zoni pitricosi. 'Ssa pianta hè bè adatta à i climi caldi è asciutti, è priferii i terri beddi assiccati.

In Corsica[mudificà | edità a fonte]

U zafranu minutu hè cumunu in Corsica[1], ma hè più raru in Cismonti cà in Pumonti.

Biolugia[mudificà | edità a fonte]

U zafranu minutu hè una pianta vivaci, ciò chì significheghja ch'edda sopravvive è fiurisci mentri parechji anni. Si riproduci par u più da a furmazioni di bulbi suttarranii, chì si multiplicheghjani à u filu di u tempu. A fiuritura di Crocus minimus hà locu di branu, di regula trà marzu è aprili. I fiora attirani l'insetti inamacatori, tali l'abbi è i sbarrabattuli, chì cuntribuiscini à a ripruduzioni di a pianta.

Tassunumia[mudificà | edità a fonte]

Crocus minimus apparteni à u genaru Crocus, chì ragruppa numarosi spezii di pianti à fiori. Hè ancu cunnisciutu sottu à u sinonimu Crocus minimus subsp. minimus. 'Ssa spezia hè stata discritta par a prima volta da u botanistu francesu Pierre Edmond Boissier in u 1844.

Cunsirvazione[mudificà | edità a fonte]

U zafranu minutu hè cunsideratu cum'è una spezia vulnerabili par causa di a distruzzioni di u so ambienti naturali. A cunvirsioni di i terri par l'agricultura intensiva è l'urbanisazioni ani caghjunatu una diminuzioni di a so pupulazioni in numarosi righjoni. Misuri di cunsirvazioni sò nicissarii par pruteghja 'ssa pianta è prisirvà a so diversità genetica. A criazioni di riservi naturali è a sinsibilisazioni di u publicu à l'impurtanza di a cunsirvazioni di a flora lucali sò azzioni escinziali par assicurà a sopravvivenza di Crocus minimus.

Da veda dinò[mudificà | edità a fonte]

Rifarenzi[mudificà | edità a fonte]

  • Gamisans, Jacques (1996), A flora endemica di Corsica - La flore endémique de Corse, Edisud (in francesu)
  • Jeanmonod D. & Gamisans J. (2013) Flora Corsica (2 ed), Edisud.

Note[mudificà | edità a fonte]

  1. Jeanmonod & Gamisans (2013).

Altri prugetti[mudificà | edità a fonte]