Timori

À prupositu di Wikipedia
L'isula di Timori

Timori hè un'isula situata in Asia di u sudestu, fendu parti di l'arcipelagu di i Picculi isuli di a Sonda. Hè unica in u so genaru, spartuta trà dui nazioni : l'Indunisia à punenti è u Timori uriintali, un paesi suvranu, à livanti. 'Ss'isula pussedi una storia ricca, una giugrafia varia è una dimugrafia diversa, rispichjendu un mischiu di culturi è di tradizioni.

Giugrafia[mudificà | edità a fonte]

L'isula di Timori hè una di i più grandi isuli di l'arcipelagu di i Picculi isuli di a Sonda è si caratterizeghja da u so tarrenu muntosu. A vetta culminanti hè u monti Tatamailau, situatu in u Timori uriintali. U clima di Timori hè trupicali, incù una staghjoni di i piuviti è una staghjoni asciutta distinti. U righjonu hè ancu cunnisciuta par a so biudiversità, aggrundendu numarosi spezii unichi di fauna è di flora. I costi di l'isula offrini paisaghji varii, da i marini di rena bianca à i scuglieri scabrosi.

Storia[mudificà | edità a fonte]

A storia di Timori hè marcata da una succissioni di putenzi culuniali. I Purtughesi funi i primi Auropei à ghjugna annantu à l'isula à u 16esimu seculu, stabuliscendu u cuntrollu annantu à una parti di l'isula. À u 17esimu seculu, l'Olandesi ghjugnini è pigliàni u cuntrollu di a parti uccidentali di l'isula, lascendu a parti uriintali sottu à influenza purtughesa. 'Ssa divisioni hà cunduttu à a furmazioni di i dui entità pulitichi attuali : u Timori uriintali è a parti indunisiana di l'isula. U Timori uriintali hà dichjaratu a so indipendenza da u Portugallu in u 1975, ma hè stata invaditu è accupatu da l'Indunisia pocu dopu. Ùn hè ch'è in 2002 chì u Timori uriintali hè divintatu una nazioni suvrana dopu à una lotta prulungata par l'indipendenza.

Dimugrafia[mudificà | edità a fonte]

A pupulazioni di Timori hè un mischiu diversificatu di gruppi etnichi, linguistichi è riligiosi. A maiuranza di a pupulazioni di u Timori uriintali hè di cunfissioni cattolica, eredità di a culunisazioni purtughesa, mentri chì in a parti indunisiana di l'isula, l'islamu hè a riligioni priduminanti. Più di 30 lingui diffarenti sò parlati annantu à l'isula, bench'è u tetum è l'indunisianu siini i lingui principali à u Timori uriintali, è l'indunisianu subraneghji in a parti uccidentali. A pupulazioni hè par u più rurali, incù una forti dipindenza à l'agricultura è à pesca par sussista. A diversità culturali di Timori hè un riflessu di a so storia cumplessa è di a so pusizioni giugrafica, à a cruciata di l'influenzi asiatichi è uceaniani.

Noti[mudificà | edità a fonte]


Altri prugetti[mudificà | edità a fonte]