Stress

À prupositu di Wikipedia

L'ortografia è a grammatica di 'ssu articulu ùn sò micca currette. Pudete cuntribuisce à ammigliurà le.


Stress [stʁɛs] (da l'inglese stress [stɹɛs] ) hè, in biologia, l'inseme di reazzioni di un urganismu sottumessu à pressioni o limitazioni di l'ambiente, i stressors (in). Sti riazzioni dipende sempre da a percepzione di l'individuu di e pressioni chì si senti. Sicondu a definizione medica, hè una sequenza cumplessa di situazioni chì causanu reazzione fisiologica, psicosomatica. Per estensione tutti questi incidenti sò ancu qualificati cum'è stress. In a lingua di ogni ghjornu, parlemu di stress pusitivu (eustress in inglese) o negativu (distress). L'estressu hè diversu da l'ansietà, l'ultima hè una emozione mentre u stress hè un mecanismu di risposta chì pò purtà à diverse emozioni, cumpresa l'ansietà.

Etimolugia[mudificà | edità a fonte]

A parolla stress in corsu hè un prestitu da a stessa parolla inglesa chì ella stessa vene da u vechju francese « destresse » chì significa angoscia.

storicu[mudificà | edità a fonte]

U cuncettu di stress hè statu introduttu da l'endocrinologu Hans Selye, chì, basatu annantu à u cuncettu di stress meccanicu, publicatu in u 1956 U stress di a vita. Osservà i so pazienti, descrive u mecanismu di u sindromu d'adattazione, vale à dì, tutti i cambiamenti chì permettenu à un urganismu di sustene e cunsequenze di un traumu naturali o operativu. In seguitu hà publicatu Stress senza distress in u 1974, (Le Stress sans distress) è a so autobiografia U stress di a mo vita (1977).

L'idea di u cuncettu di u stress è u sindromu di l'adattazione generale li vinni in u 1925 mentre studiava medicina à l'Università di Praga. In seguitu hà sviluppatu u cuncettu di Eustress. Stu terminu ch'ellu hà custituitu hè custituitu di dui parti. U prefissu "eu" vene da a parolla greca chì significa "bonu" o "bonu". Attaccatu à a parolla stress, significa literalmente "bon stress". In seguitu, diverse nuzioni sò state aghjunte per definisce, d’una banda, a nuzione di a-stress, d’altra banda di dystress. A-stress hè un statu di privazione di stress (chì pò esse ottenutu in particulare per mezu di a meditazione), l'effetti benifichi per a salute sò sperimentati in medicina. U travagliu cù stu metudu hè statu publicatu in 2010 in Svezia in i malati di cancru

I travaglii di ricerca riguardanu l'esseri umani (cù a psiculugia a psichiatria, etc.) o sò in relazione à l'etologia s'appoghjanu nantu à u studiu di u cumpurtamentu di e diverse spezie di fronte à u stress (in natura o in splutazioni o in animali domestici), o in laboratoriu. esperimenti basati nantu à u mudellu animali (rattu di labburatoriu o surci più spessu; esposti à scosse elettriche, risicu di affucà o in un esperimentu recente cù litteru di gattu . L'individui sò più o menu vulnerabili à u listessu stress, in parte per ragioni genetiche. à un studiu recente (publicatu l'11 d'Aostu 2014), 334 geni sò implicati in i rati più sensibili à u stress post-traumaticu.

definizione[mudificà | edità a fonte]

  • Richard Lazarus (in) è Susan Folkman, 1984: secondu elli, u stress hè definitu cum'è una "transazzione trà a persona è l'ambiente" in a quale a situazione hè evaluata da l'individuu cum'è overflowing so risorse è capace di mette in periculu a so pruprietà -be.
  • Crespy, 1984: u stress hè qualificatu cum'è generatore di patologie. Mubilizazione di l'organisimu sanu per furnisce una risposta à l'attacchi ambientali. Sta mubilisazione, s’ella hè spessu imposta, porta à pocu à pocu à l’usura è a deteriorazione di l’urgani è e funzioni cuncernati.

In fatti, hè a doppia percepzione di un statu di divergenza trà una dumanda d'adattazione in un mumentu determinatu è a capacità di affruntà. Hè una spesa di energia. Pò esse pusitivu o negativu.

Pudemu ricurdà duie frasi chì anu resistutu à a prova di u tempu:

  • "E spezie chì sopravviveranu ùn sò nè i più forti nè i più intelligenti, ma quelli chì anu sappiutu adattà à u so ambiente". Charles Darwin
  • "Ciò chì preoccupa l'omi ùn hè micca e cose, ma u so ghjudiziu annantu à queste cose". Epictetus

fasi di stress[mudificà | edità a fonte]

Sicondu Hans Selye, u sindromu di u stress evoluzione da seguenti trè fasi successivi:

  1. "Reazione d'alarma": e forze di difesa sò mobilizate;
  2. "Stadio di resistenza": adattazione à u stressor;
  3. "Stadio d'esaurimentu": inexorablemente righjuntu se u stressor hè abbastanza putente è durabile.

tecniche contra u stress[mudificà | edità a fonte]

A bola di stress[mudificà | edità a fonte]

Una bola anti-stress hè un picculu ghjoculu in a forma di una bola malleable, u diametru di u quali generalmente ùn supera i deci centimetri, a so massa hè in media uguali à 14 g, è chì hè destinatu à esse pressatu in a palma di u. manu è manipulata cù e dita, cù u presunta scopu di allevà a tensione musculare causata da u stress o da i movimenti ripetitivi. Avemu prestu prestu una dimensione ludica, è incidentalmente per esercitassi i musculi di a manu.

Ci sò tutti i tipi di balli di stress. Parechje di elli sò custituiti da una cellula chjusa piena di gomma spuma (poliuretano). Altri, in particulare quelli usati in u cuntestu di fisioterapia, cuntenenu gel, in densità variata. Ancora altri sò fatti di un polveru ligeru impannillatu in una fina membrana di gomma. Infine, trà e palle cummercializati è aduprate cum'è anti-stress, certi sò in realtà simili à i sacchetti di pettu, vale à dì chì cuntenenu granuli di plastica.

Respirazione anti stress[mudificà | edità a fonte]

E tecniche di respirazione anti-stress sò un modu sicuru è naturali per calmà è calmà a maiò parte di a ghjente. È una volta amparatu, duvete sapè chì pudete praticà in ogni locu.

Parechje persone cun alti livelli di stress è ansietà tendenu à respira altu in u pettu.

In ogni casu, duvete sapè chì a respirazione superficiale pò aumentà l'ansietà è u stress, causendu l'iperventilazione, chì ellu stessu porta à un sbilanciamentu in i livelli di ossigenu è di l'anidride carbonica.

E 3 diverse tecniche di respirazione contr'à u stress[mudificà | edità a fonte]
  1. Respirazione anti-stress misurata,
  2. U buzz,
  3. A tecnica di respirazione "diafragmatica" o "addominale" anti stress Archiviu 2021-12-08 at the Wayback Machine.

L'effetti detallati di u stress in l'omu[mudificà | edità a fonte]

Stress implica trè sistemi neuro-hormonal secondu u mudellu di Selye: l'assi hypothalamic-sympathetic-adrenergic, l'assi hypothalamic-pituitary-adrenal (chjamatu ancu u sistema CRH o l'assi corticotropicu) è u sistema nervu cintrali. U sindromu di adattazione generale causatu da u stress pò esse divisu in trè fasi. U primu effettue a reazione d'alarma (shock è contra-shock) è implica l'assi ipotalamo-simpaticu-adrenergicu, un asse rapidu chì risponde à u stressor (stimulu stressante cum'è volu, attaccu, immobilizzazioni, compensazione...). U sicondu hè a fase di resistenza, in quale u sistema CRH di l'assi lentu intervene cù a liberazione di glucocorticoids (principalmente cortisol in l'omu). U terzu hè a fase d'esaurimentu chì currisponde à un statu di stress crònicu in quale i receptori di u sistema nervu cintrali diventanu menu sensibili à i glucocorticoidi chì sopraffanu u corpu. L'hippocampu saturatu di cortisol ùn pò più regulà. U cortisol invade u cervellu è crea a depressione. I zoni affettati sò principalmente l'ippocampu9, l'amigdala, a corteccia cingulata anteriore è a corteccia prefrontale.

U stress hà ripercussioni nantu à a nostra salute mentale, fisica è psicologica. Infatti a so azzione pò esse benefiziu in certi casi è ci spinghje à riesce. O à u cuntrariu, pò esse preghjudiziu è destabilizzanu cumplettamente finu à chì perdemu u cuntrollu di noi stessi.

I triggers di u stress sò numerosi: ponu esse fisichi o ambientali (traumu, intervenzioni chirurgiche, travaglii impurtanti), fisiologichi (dolore, mancanza di sonnu, sbilanciamenti in i ritmi alimentari), psicologichi (emozioni negativi). Inoltre, u stress crònicu pò esse a causa di malatie gravi o addictive cum'è u cancer, droghe o alcolu