Morus bassanus

À prupositu di Wikipedia
U ciuttulone
Morus bassanus
Classifica scentifica
Regnu Animalia
Imbrancamentu Chordata
Classa Aves
Ordine Suliformes
Famiglia Sulidae
Generu Morus
Nome binuminale
Morus bassanus
Carl Linnaeus, 1758

U ciuttulone (Morus bassanus) hè una spezia di acellu chì face parte di a famiglia di i Sulidae.

Descrizzione[mudificà | edità a fonte]

U ciuttulone hè un grande acellu marinu appartinendu à a famiglia di i Sulidae. Hà una largura pudendu aghjunghje 2,2 metri è una lunghezza da 90 à 95 cm. L'adulti anu un piumaghju biancu lampante, incù una testa gialla pallida è l'estremità di l'ale nere. I ghjovani sò grisgi è bianchi, è ùn piglianu u so piumaghju adultu ch'è à u capu di 4 à 5 anni.

Ripartizione[mudificà | edità a fonte]

U ciuttulone nichja annantu à e coste rucciose di i dui lati di l'Atlanticu Nordu, per u più in Europa occidentale è in America suprana. E culonie di riproduzione e più impurtante si trovanu annantu à l'isula di Bass Rock in Scozia, incù circa 75000 coppii, è annantu à l'isula Bonaventura à u Canada, incù circa 60000 coppii. Fora di a staghjone di riproduzione, Morus bassanus migra ver'di u sudu, sinu à e coste di u Portugallu, di l'Africa Nordu è i Caraibi.

U ciuttulone hè prisente in Corsica.[1]

Biolugia[mudificà | edità a fonte]

U ciuttulone hè un acellu piscivoru spicializatu in a cattura di pesci à a superficia di l'acqua. Pò tuffà à una prufundità di più di 20 metri è aghjunghje velucità di più di 100 km/ora.

U ciuttulone hè un acellu culoniale chì si riproduce in grandi culonie. A staghjone di riproduzione cumencia d'aprile è di maghju. I coppii custruiscenu nidi simplici fatti d'alghe è di paglie annantu à e scugliere o in terra. A femina pofacend un ovu solu, chì hè incubatu da i dui parenti mentre circa 42 ghjorni. U piulellu ùn ispicca u bulu ch'è à u capu di 12 simane à l'incirca.

Tassonumia[mudificà | edità a fonte]

Morus bassanus face parte di u generu Morus chì cumprende sei spezie, frà e quale Morus bassanus hè a più grande.

Un sinonimu di Morus bassanus hè: Sula bassana.

Cunsirvazione[mudificà | edità a fonte]

U ciuttulone hè classificatu cum'è una spezia di preoccupazione minore da l'Unione internaziunale per a cunsirvazione di a natura (UICN). Eppuru, a pupulazione hà cunnisciutu un declinu impurtante mentre u seculu scorsu, in particulare in Europa. E principale minacce per a spezia sò l'eccessu di pesca è a polluzione.

I sforzi di cunsirvazione sò in piazza in certi lochi per pruteghje Morus bassanus, in particulare a criazione di zone marine prutette è a gistione di e pischerie. Ricerche sò ancu in corsu per capisce megliu e minacce à i quali a spezia hè cunfruntata è sviluppà soluzione per pruteghje la.

Riferimenti[mudificà | edità a fonte]

  • J.-C. Thibault & G. Bonaccorsi, The birds of Corsica, British Ornithologists’ Union, Check-list n°17, 1999
  • Jean-Claude Thibault, Connaître les oiseaux de Corse - Acelli di Corsica, Ed. Albiana, 2006

Note[mudificà | edità a fonte]

  1. Thibault & Bonaccorsi (1999), Thibault (2006).

Altri prugetti[mudificà | edità a fonte]