Mela (malus domestica)

À prupositu di Wikipedia
(Reindirizzamentu da Melu)
Malus domestica
Malus domestica
Classifica scentifica
Regnu Plantae
Divisioni Tracheophyta
Sottudivisioni Spermatophytes
Ordini Rosales
Famiglia Rosaceae
Genaru Malus
Nomu binuminali
Malus domestica
Moritz Balthasar Borkhausen, 1803

A mela cumuna (Malus domestica) hè una spezia d'arburi chì faci parti di a famiglia di i Rosaceae.

Discrizzioni[mudificà | edità a fonte]

A mela cumuna hè una spezia d'arburi à fiora appartinendu à a famiglia di i Rosaceae. Si tratta d'un arburi fruttivu urighjinariu d'Asia cintrali, largamenti cultivatu in numarosi righjoni di u mondu pà i so frutti diliziosi è nutritivi.

A mela cumuna hè un arburi di taglia media à grandi, aghjunghjendu di regula un'altezza da 5 à 12 metri. Pussedi un fustu ribustu è i rami sparti. I casci sò cadenti, alterni è uvali, misurendu à l'incirca 5 à 12 cm di longu. I fiora, di culori biancu o rusulinu pallidu, sò ragruppati in gaspi è nascini di branu.

Ripartizioni[mudificà | edità a fonte]

A mela cumuna hè cultivatu in numarosi paesi à traversu u mondu, in particulari in i righjoni timparati. Hè urighjinariu d'Asia cintrali, ma a so cultura si hè sparta in Auropa, in America subrana è in altri parti di u mondu. I varietà cultivati poni varià in funzioni di i cundizioni climatichi è prifarenzi lucali.

Malus domestica hè prisenti è cultivatu in Corsica.[1]

Biulugia[mudificà | edità a fonte]

A mela cumuna hè un arburi à fiora chì si ripraduci par u più in impullinazioni cruciata. I fiora sò inamacati da l'insetti, tali l'abbi, chì trasportani l'amacu di un fiori à l'altru. I frutti si sviloppani à parta da l'uvariu di u fiori ficundatu è cuntenini i graneddi.

I meli cumuni sò arburi à longa durata di vita, pudendu campà insin'à parechji dicennii. Nicissiteghjani un periudu di durmenza invirnali pà pruducia i fiora è i frutti di manera ottima. U periudu di fiuritura varieghja sicondu a varietà è cundizioni climatichi.

Tassunumia[mudificà | edità a fonte]

U nomu scentificu di a mela cumuna hè Malus domestica. Hè ancu cunnisciutu sottu à u sinonimu Malus pumila. U genaru Malus cumprendi parechji altri spezii d'arburi fruttivi, tali a mela salvatica (Malus sylvestris) è a mela d'urnamentu (Malus floribunda).

I termini Malus pumila è Malus domestica sò à spessu apradati pà disignà a mela è i so frutti. Esisti eppuri una piccula diffarenza trà i dui termini. Malus pumila disignava à l'urighjina a mela di Paradis, una forma debuli è à debuli crescita di Malus domestica. Inveci, Malus domestica disegna a mela cumuna, chì hè un picculu arburi aghjunghjendu 5 à 12 metri di parti supiriori è pruducendu i meli ch'omu trova currintamenti in i suparmarcati.

Malgradu 'ssa distinzioni, i dui noma sò stati largamenti usati par tutti i formi di meli di frutteta, è calchì volta dinò pà u so principali genitori bastardu. In riassuntu, Malus domestica hè un cumplessu geneticamenti eterogenu d'urighjina ibrida varievuli, chì a so apparenza stiriori hè in grandi parti quidda di Malus sieversii, u so antinatu bastardu. Cusì, bench'è eddu ci fussi una piccula diffarenza in l'intentu uriginali di i termini, sò à spessu usati l'unu o l'altru di modu equivalenti in a pratica.

Cunsirvazioni[mudificà | edità a fonte]

Par via di a so larga distribuzioni è di a so cultura sparta, Malus domestica ùn hè micca cunsidarata com'è una spezia minacciata. Eppuri, certi varietà anziani è lucali poni essa in priculu par via di a perdita di biudiversità agricula. Sforzi di cunsirvazioni sò svolti pà prisirvà 'ssi varietà unichi è mantena a diversità genetica di i meli mansi.

A cultura di a mela cumuna hè ancu sottumissa à sfidi tali i malatii fongichis. Pratichi agriculi durevuli è i metudi di lotta intigrata sò missi in sesta par minimizà l'usu di pisticidii è prisirvà a saluta di i meli.

Lessicu[mudificà | edità a fonte]

A mela inquant'è arburi hè ancu chjamata 'u melu'.

Rifarimenti[mudificà | edità a fonte]

  • Jeanmonod D. & Gamisans J. (2013) Flora Corsica (2 ed), Edisud.

Noti[mudificà | edità a fonte]

  1. Jeanmonod & Gamisans (2013).

Altri prugetti[mudificà | edità a fonte]