Vai al contenuto

Coris julis

À prupositu di Wikipedia
A righjina
Coris julis
Classifica scentifica
Regnu Animalia
Imbrancamentu Chordata
Classa Actinopteri
Imbrancamentu Acanthopterygii
Classa Percomorphaceae
Ordine Perciformes
Famiglia Labridae
Generu Coris
Nome binuminale
Coris julis
Carl Linnaeus, 1758

A righjina (Coris julis) hè una spezia di pesciu chì face parte di a famiglia di i Labridae.

Descrizzione

[mudificà | edità a fonte]

A righjina si caratterizeghja da u so corpu lungarinu è sfusulatu, a so testa pinzuta è a so bocca protrattile. A so culurazione hè assai varievule sicondu a so età è u so sessu. I ghjovani sò à spessu turchini incù tacche arancine, mentre ch'è l'adulti masci inarbureghjanu un culore rossu vivu incù marche turchine è verde in capu è annantu à u corpu.

Ripartizione

[mudificà | edità a fonte]

Omu trova a righjina in l'acque custiere di u mare Terraniu è di l'oceanu Atlanticu, da u Portugallu à a Mauritania. Affizziuneghja i fondi rucciosi è l'erbaghji marini, induv'ellu si nutrisce per u più di picculi invertebrati.

A righjina hè prisente in l'acque marine di Corsica è hè cumuna.[1]

A righjina hè un pesciu territuriale è sulitariu, chì difende ardintamente u so territoriu contru à l'intrusi. Hè dinù ermafroditu, chì nasce femina è pò dopu cambià di sessu per diventà masciu. 'Ssa particularità li permette d'ottimizà a so riproduzione in funzione di e cundizione ambientale.

A righjina hè stata discritta per a prima volta in 1758 da u naturalistu svedese Carl von Linné. I so eventuali sinonimi sò Labrus julis, Julis vulgaris o ancu Coris gaimard.

Cunsirvazione

[mudificà | edità a fonte]

A righjina hè una spezia relativamente cumuna in a so area di ripartizione, ma hè minacciata da a distruzzione di u so ambiente naturale duvuta à a polluzione è à a pesca eccessiva. E misure di cunsirvazione sò necessarie per prisirvà 'ssa spezia emblematica di l'acque mediterranie.

Riferimenti

[mudificà | edità a fonte]
  • Rughjeru Miniconi, Parlata aghjaccina cittatina è paisana, Ed. A Barcella, 2017.
  1. Miniconi (2017).

Altri prugetti

[mudificà | edità a fonte]