Linguistica
A linguistica hè u studiu di a lingua d'appressu i metodi di a scienza moderna.
A linguistica si sparte in queste discipline : a fonologia, a morfologia, sintassa (inseme formanu ciò chì hè tradizionalmente chjamatu a grammatica), a metrica (chì studieghja a struttura ritmica è u cumpunimentu di i versi), a semantica, a lessicografia (chi comprende dinù l'etimologia). Altre sottudiscipline sò dinù a dialettologia, a sociolinguistica, l'etnolinguistica e a psicolinguistica.
I dui principali metodi usati da a linguistica sò:
- a linguistica diacronica
- a linguistica sincronica, chì suvita oghje generalmente e teorie di Noam Chomsky hè in particulare a grammatica generativa, chì hè massimamente basata annantu à a ricerca di e leghje chì regulanu a produzione o a generazione di i fatti linguistici.
Nascita di a linguistica sincronica
[mudificà | edità a fonte]A linguistica sincronica hè nata incù i corsi di linguistica generale da Ferdinand di Saussure à Geneva. Ferdinand di Saussure considera chè l'oggettu di a linguistica hè di custruisce i teoremi chì si rapportanu à a lingua e di dimustrà li. Per Saussure, a lingua è un sistema strintu. U so modellu di scienza hè a geometria.
Per ghjungne à questu scopu scientificu, Saussure si propone di definisce di manera precisa ciò ch'hè una lingua. A a differenza di l'altre scienze, a linguistica usa com'è strumentu d'analisa u so oggettu propriu.
E principale discipline è scole linguistiche
[mudificà | edità a fonte]- Etimologia
- Etnolinguistica
- Geolinguistica (o geografia linguistica)
- Glossematica
- Glottologia
- Linguistica strutturalista
- Psicolinguistica
- Sociolinguistica
- Trasformaziunalismu