Farfalla ferulaghja

À prupositu di Wikipedia
U macaone corsu
Papilio hospiton
Classificazione scentifica
Regnu Animalia
Imbracamentu Arthropoda
Classa Insecta
Ordine Lepidoptera
Famiglia Papilionidae
Generu Papilio
Nomu binuminale
Papilio hospiton
Gené, 1839

U macaone corsu (o Macaonu corsu) (Papilio hospiton) hè una spezia di farfalla chì face parte di a famiglia di e Papilionidae.

Descrizzione[mudificà | edità a fonte]

A ferula (Corsica)

Hè una farfalla maiò, incù una apertura alare massima di 8 o 10 centimi. Per via di quessa l'adulti si vedenu è si scontranu à spessu in a natura, da maghju à ghjugnu. L'ale da daretu di u macaone corsu anu spezia di coda. Sò di culore neru, adurnate di mutivi gialli vivi è di machje bianche. I masci prisentanu ancu una fascia turchina caratteristica annantu à e so ale pustiriore.Ci hè pocu dimurfisimu sessuale è u masciu è a femina sò guasi listessi. U macaone corsu bula lestru è ùn hè micca cusì faciule d'ussirvà la annantu à un fiore.

Per u più, si trova annantu à a ferula, da u livellu di u mare, insin'à 2000 metri.[1]

U brugu[mudificà | edità a fonte]

I brughi sò verdi, incù anelli neri pichjulati di giallu. U brugu si nutrisce di cinqui pianti:

Differenze incù u macaone cumunu[mudificà | edità a fonte]

U maccaone cumunu: si vede a coda longa è a tacca alare bella tonda

U macaone corsu s'assumiglia assai à u macaone cumunu. E dui farfalle si ponu cunfonde. Ma esistenu qualchì differenze. Ci hè una grande tacca rossa in a coda ind'è u macaone cumunu. Invece, ind'è a maccaone corsu, 'ssa tacca hè più chjuca è chjirchjata nera. È a coda di u macaone corsu hè più corta ch'è quella di u macaone cumunu.

Accade ch'ellu ci fusi un'ibridazione trà u macaone corsu è macaone cumunu. Ma l'esemplari chì nascenu di 'ssa ibridazione sò sterili.

Biolugia[mudificà | edità a fonte]

Papilio hospiton hè un farfalla diurna, attiva per u più mentre i mesi d'istate. Si nutrisce di u nettare di i fiori, in particulare di e piante di a famiglia di l'Apiaceae è l'Asteraceae. E femine facenu i so ovi annantu à piante ospite specifiche, tale u finochju selvaticu (Foeniculum vulgare) è u finuchjettu (Anethum graveolens). I bruchi si sviloppanu nutriscendu si di e casce di 'sse piante.

Endemismu[mudificà | edità a fonte]

Hè una spezia endemica di a Corsica è di a Sardegna.

In Corsica[mudificà | edità a fonte]

U maccaone corsu hè cumunu in Corsica. Si scontra in l'isula sana. Per u più, si trova ind'ellu ci hè a ferula, da u livellu di u mare sin'à 700 metri. Più in sù, si pò truvà annantu à a Ruta corsa o à parte da 800 metri, annatu à Peucedanum paniculatum.[2] Hè à un'altezza media di 400-500 metri ch'ellu hè u più abundante.[3] Esiste dinù in Corsica u maccaone cumunu. Parechji siti impurtanti per u maccaone corsu in Corsica sò: l'Agriate, u Cuscione è l'Alcudine.

In Sardegna[mudificà | edità a fonte]

In Sardegna si scontra per u più annantu à a ferula. Si trova in tutta l'isula è hè abundate in particulare in l'areale di Montimannu.[4] Si trova dinù annantu à Ruta lamarmorae, ma raramente è solu à altezze superiore à i 1400 m in i Monti di u Gennargentu.

Hè statu ossirvatu ch'è l'areale di a ferula era in calata.

Tassonumia[mudificà | edità a fonte]

Papilio hospiton hè ancu cunnisciutu sottu u nome di Macaone di Corsica o Macaone corsu. Hè statu discrittu per a prima volta da l'entomologu francese Jean-Baptiste Alphonse Dechauffour sz Boisduval in u 1833. Appartene à a sottufamiglia di i Papilioninae è à u generu Papilio.

Prutizzione[mudificà | edità a fonte]

Papilio hospiton hè cunsideratu cum'è una spezia in priculu criticu d'estinzione sient'è l'Unione internaziunale per a cunsirvazione di a natura (UICN). A so pupulazione hè in declinu per causa di a distruzzione di u so ambiente naturale, di a frammintazione di e pupulazione è di a racolta eccessiva per u cummerciu di l'insetti. Misure di cunsirvazione sò messe in piazza per pruteghje 'ssa spezia, in particulare a criazione di riserve naturale è a sensibilisazione di u publicu à a so impurtanza eculogica. Difatti, u macaone corsu hè prutettu à parechji livelli:

  • a cunvinzione internaziunale di Washington (CITES) chì interdisce u cummerciu di e spezie di fauna è di flora minacciate di sparizione.
  • a cunvinzione di Berna
  • a dirittiva Habitat
  • in Francia, hè scrittu annantu à lista d'insetti prutetti di l'arristatu di u 3 aostu 1979

Note[mudificà | edità a fonte]

  1. Cites (2015).
  2. Ruiz (2015).
  3. Ruiz (2015).
  4. Cites (2015).

Bibliugrafia[mudificà | edità a fonte]

Liami[mudificà | edità a fonte]

Da vede dinù[mudificà | edità a fonte]

Altri prugetti[mudificà | edità a fonte]